Sunday 23 March 2014

kita pura-pura, prejhudis hack into ((((((((menara))))))))

Pokok-pokok sedang disinggahi burung-burung. Bumi melepaskan keluhan yang perlahan sebelum dipeluk oleh kegelapan. Sebentar lagi, ditandai oleh bintang yang akan muncul duluan, malam akan tiba di pencak dunia. Dewa-dewi siang yang memukau akan pulang ke pangkuan lena mereka. Tetapi ada dewa-dewi lain pula yang akan tiba. Dan, memang mereka lebih gelap, tetapi wajah mereka yang robek tidak lain adalah manifestasi dari isi bumi yang rahsia.

Tetapi, untuk saat ini, ombak yang tak kian sudahnya menghempas pantai menggapai aku yang sedang berada di tengah semesta yang dipenuhi oleh debunga-debunga emas. Laut, lanskap, kesunyian, aroma bumi, aku meneguk hidupku yang sarat dengan haruman dan mengunyah buah emas milik alam, digenangi oleh perasaan ketika jusnya yang manis mengalir di sepanjang bibirku. Bukan, ini bukanlah tentang aku atau alam ini sendiri, tetapi adalah tentang kedamaian dan kesunyian yang melahirkan cinta antara kami. Cinta yang tak membuatkan aku begitu lemah untuk mengatakan aku adalah pemiliknya yang mutlak, dengan bangganya aku menyedari bahawa ianya adalah perkongsian antara aku dan seluruh bangsa yang dilahirkan oleh matari dan laut, yang terus hidup dan terus bersemangat, yang mendapatkan keagungannya dari hal-hal kecil, dan berdiri di pantai dengan senyuman sebagai tanda persahabatan kepada syurga yang membalasnya pula dengan senyuman yang bersinar.

terjemahan bahagian akhir esei Albert Camus, Nuptials At Tipasa dari buku Albert Camus Select Essays and Notebooks.

No comments: